Ostrá verze GT
NISSAN PRIMERA GT
Kdo umí vzít volant pořádně do ruky a měl někdy možnost si pořádně vyzkoušet Nissan Primera, nedá na něj dopustit. Potěší snad každého řidiče, méně už majitele servisu. Ten si na něm ani po statisících najetých km téměř nic nevydělá.
Stále zrychlit tep nám dokáže provedení GT, u nějž byl dvoulitr naladěn až na 150 koní (110 kW). Ostrému motoru sekunduje mimořádně zdařilý (sportovně tuhý a neutrálním chováním se vyznačující) podvozek, takže nenápadný vůz dokáže pořádně zatopit i opravdovým „sporťákům“. Pokud tuto vzácnou variantu neseženete, tak nevěšte hlavu – ač konstrukce podvozku u Primery P10 je ještě ortodoxní, tak i standardní verze zvládají zatáčky s naprostou jistotou.
V roce 1996 představená druhá generace vozu (P11) s výrazně zaoblenými tvary znamenala v tomto směru přelom. Přinesla originální zadní nápravu nazývanou Multi-link, kterou bychom mohli popsat jako tuhou nápravu na vlečených ramenech příčně ustavenou Panhardskou tyčí se Scott-Russellovým mechanismem. Zajišťuje kolmé postavení zadních kol k vozovce, jejich maximální přilnavost a svojí kinematikou redukuje vrozenou neotáčivost vozidla s motorem vpředu. Je až nepochopitelné, jak je Primera stabilní v přímém směru i při absurdně velkých rychlostech na dálnici a jak ochotně přitom následuje pokyny volantu v ostrých zatáčkách. Kdo to s volantem jen trochu umí, ztěží najde na technických tratích přemožitele. Když už, jistě to nebude vůz tak levný, spolehlivý, nenápadný a všestranně použitelný. Primera narozdíl od BMW může stávat na ulici, aniž by zajímala nenechavce.
MOTOR SR20DEH
produkce: 1990-1999
motorizace: 2.0i 16V
zdvihový objem: 1998 ccm
výkon: 110 kW při 6100 ot./min.
točivý moment: 181 Nm při 4800 ot./min.
vrtání x zdvih: 86 mm x 86 mm
kompresní poměr: 10:1
rozvody: DOHC
příprava paliva: vícebodové vstřikování
počet válců/uspořádání: 4/řadový
počet ventilů: 16
palivo: benzín
MODEL P10
délka: 4399 mm
šířka: 1699 mm
výška: 1389 mm
rozchod kol (vpředu/vzadu): 1471/1461 mm
rozvor náprav: 2550 mm
světlá výška: 135-140 mm
náhon: přední
objem zavazadelníku: 479 l (sedan), 470 l (liftback)
hmotnost: 1685-1730 kg (sedan), 1705-1750 kg (liftback)
MODEL P11
délka: 4430 mm
šířka: 1720 mm
výška: 1410 mm
rozchod kol (vpředu/vzadu): 1471/1450 mm
rozvor náprav: 2601 mm
světlá výška: 140 mm
náhon: přední
objem zavazadelníku: 490 l (sedan), 430 l (liftback)
hmotnost: 1745 kg
Náhledy fotografií ze složky Primera GT